Wspólna zabawa z rówieśnikami i jej znaczenie dla prawidłowego rozwoju dziecka

Współfunkcjonowanie w społeczeństwie to zdolność, której człowiek uczy od najmłodszych lat. Pierwsze zachowania społeczne można zaobserwować już u dwulatków, które właśnie w tym okresie zaczynają interesować się rówieśnikami. Początkowo jednak są stosunkowo niechętne to wspólnej zabawy z nimi i dzielenia się swoimi zabawki. Jak zatem wspomóc prawidłowy rozwój dziecka i nauczyć go wspólnego spędzania czasu z rówieśnikami?

Poznawanie innych dzieci

Dzieciom, które nie miały zbyt wiele styczności ze swoimi rówieśnikami, często towarzyszą obawy, co do zabawy z innymi dziećmi, przez same izolują się od nich i wolą bawić się same. Problem ten często pojawia się u dzieci, które nie często pojawiały się na placach zabaw oraz nie uczęszczają do przedszkola. Dlatego też tak istotne jest, aby stworzyć dziecku możliwość wspólnej zabawy z innymi dziećmi. Tylko w ten sposób nauczy się ono zasad współpracy i współdziałania.

Jak jednak podkreśla ekspert COBI.pl: Należy pamiętać, iż każde dziecko rozwija się w swoim tempie i należy umiejętnie dobierać zabawki i formy zabaw z rówieśnikami do jego aktualnych możliwości. Dlatego też marka COBI oferuje różnego rodzaju zabawki, dostosowane do potrzeb dzieci w różnym wieku, które pozwalają im na rozwijanie swoich zdolności komunikacyjnych i społecznych na danym etapie ich życie.

Korzyści z zabawy z rówieśnikami

Małe dzieci często niechętnie podejmują wspólną zabawę z rówieśnikami. Dopiero około 3. roku życia zaczynają rozumieć ideę współdziałania z innymi. Istotne jest, by rodzice odpowiednio motywowali dziecko do wspólnej zabawy, jednak bez przymuszania go do tego. Ważne jest wtedy, by przetłumaczyć maluchowi korzyści, jakie wynikają ze wspólnej zabawy. Przede wszystkim, dzięki niej, maluch może wymieniać się swoimi zabawkami, a także stworzyć jakąś niepowtarzalną konstrukcję wraz z innym dzieckiem. Ponadto należy pokazać maluchowi, iż istnieją takie formy zabawy, w które można bawić się wyłącznie w grupie rówieśników, jak chociażby gra w piłkę czy też grę planszową.

Obserwacje dziecka przez rodziców

Należy jednak pamiętać, iż w przypadku dziecka w wieku 2-3 lat, bardzo istotna jest odczuwalna obecność rodzica podczas jego zabawy z rówieśnikami. Musi on pomóc maluchowi stopniowo usamodzielnić się i otworzyć na zabawę z innymi. Z czasem, gdy rodzic zauważa, iż dziecko jest tak zaabsorbowane zabawą, iż niemalże go nie dostrzega, może ograniczać swoje uczestnictwo w zabawie. Niekiedy nawet, po pewnym czasie dzieci same informują rodziców, iż ich obecność w zabawie z innymi dziećmi jest absolutnie zbędna.